Groentes

Groentes zijn één van de belangrijkste voedingsbronnen in een gezond (en smakelijk) dieet. Vol met belangrijkste voedingsstoffen en veelal laag in calorieën. Kortom, een ontzettend gezonde voedingsbron. Niet voor niets adviseert het Voedingscentrum om dagelijks minimaal 250 gram groente te eten.

Groente te lang of te kort koken gaat niet alleen ten koste van de smaak en textuur, maar ook vaak van de voedingswaarden. Dit is natuurlijk hartstikke zonde. Wij leggen je daarom de kooktijden van alle groentes stuk voor stuk uit.

Overzicht van groentes

Wat is groente precies?

Groente is een plant of een deel van de plant, bijvoorbeeld de knol, wortel of bladeren, die eetbaar is. De meeste groentesoorten die we tegenwoordig kennen zijn precies op onze behoeftes afgestemd, oftewel gecultiveerd. De meeste groentes die worden verbouwd zijn dan ook cultuurgewassen en lijken maar in een bepaalde mate op de “wilde” varianten. Wel is het zo dat het bij sommige biologische of natuurwinkels mogelijk is om de echte, wilde varianten te vinden.

De enorme variatie in groentes

Groentes komen in tal van soorten en maten. Daarbij wordt bijna nooit de hele plant gegeten, maar slechts een deel daarvan. Groentes kunnen dan ook worden opgedeeld in:

  • Bladgroentes
  • Bloemgroentes
  • Peulvruchten
  • Stengels
  • Wortels of knollen

Bladgroentes

Bij bladgroentes eet je het blad van een plant en hier vallen behoorlijk wat bekende groentes onder, zoals spinazie, andijvie en boerenkool. Over het algemeen bevatten deze soorten veel vezels, vitamines en mineralen. Daarnaast zorgen bladgroenten voor een lager risico op diabetes type 2. Kortom, heerlijke, vullende en hartstikke gezond!

Bloemgroentes

Bij bloemgroentes eet je de bloem van een plat. Hoewel je misschien niet direct een idee hebt bij deze soort groentes, zijn ze vrij veelvoorkomend. Het gaat hierbij namelijk niet om typische bloemen, zoals rozen of tulpen. Degene waar je mogelijk als eerste aan denkt is de bloemkool. De naam zegt het eigenlijk al. Daarnaast vallen ook broccoli, courgette en artisjokken onder bloemgroentes.

Peulvruchten

Peulvruchten zijn een behoorlijk bekende variant van groentes. In principe zijn peulen de vruchten uit een vruchtblad van de planten. Wat kenmerkend is voor deze variant is dat de peulen vaak enorm eiwitrijk zijn, zeker voor een groente. Bekende peulvruchten zijn onder andere de kikkererwt, sperziebonen, snijbonen en tuinbonen. Daarnaast vallen ook linzen onder de peulvruchten.

Stengels

Stengels, of ook wel de stengelknol, zijn groentes waarvan de steel van een plant wordt gegeten. Hierbij kan de stengel zowel boven als onder de grond groeien. Misschien wel de bekendste stengelgroentes zijn de asperges, met de witte en groene asperge. Daarnaast vallen onder de stengels ook andere bekende groentes, zoals rabarber en venkel.

Wortels of knollen

Bij wortels of wortelknollen wordt zoals de naam al aangeeft de wortel van een plant gegeten. De bekendste uit deze categorie is natuurlijk de wortel, met ondersoorten als de winterpeen en Parijse worteltjes. Daarnaast vallen onder wortelgroentes ook groentes als rode biet, knolselderij en knolraap.

Groentes koken of rauw eten

Hoewel je de meeste groentes rauw kan eten, koken de meeste mensen groentes liever. Sommige groentes moet je zelfs koken en kunnen niet rauw gegeten worden. Deze kunnen bijvoorbeeld giftige stoffen in kleine hoeveelheden bevatten. Hieronder vallen onder meer alle peulvruchten, maar ook aardappelen.

De meeste andere groentes kan je dus ook rauw eten. Veel mensen zeggen dat dit de meest gezonde manier is. Toch is dit niet altijd de meest lekkere vorm. ALs je groentes kookt gaat er gemiddeld tussen de 10 en 40% van de voedingsstoffen verloren. Stomen wordt daarom vaak als beste alternatief gezien. Hierbij blijven vitaminen en mineralen het beste behouden. Toch is het koken van groente vaak de meest populaire manier van bereiden, met name vanwege het gemak en de smaak.

Menu