Broccoli koken

Broccoli koken stappenplan

  1. Breng een ruime pan met water aan de kook en snijd ondertussen de broccoli (inclusief stronk) in gelijke stukjes
  2. Voeg als het water kookt de stukjes broccoli toe aan het kokende water en voeg indien gewenst een snufje zout toe
  3. Doe het deksel op de pan en kook de broccoli in 3 tot 5 minuten gaar, waarbij je af en toe doorroert
  4. Prik na 3 minuten met vork in de een dikker stuk broccoli. Gaat dit gemakkelijk? Dan is de broccoli beetgaar en kan je deze afgieten. Gaat dit niet gemakkelijk? Test dan elke 30 seconden of deze wel gaar is.

Broccoli koken is de meest gebruikte techniek om de groente klaar te maken. Toch kan het soms nog behoorlijk lastig zijn om op een goede manier broccoli te bereiden. Je kan broccoli namelijk nog snel te lang koken, waardoor deze slap wordt. Dit komt de smaak en textuur van de broccoli niet ten goede. Het wordt een slap prutje. Helaas komt dit vaker voor dan nodig bij deze supergezonde groente, met name als je naast de broccoli nog een aantal andere ingrediënten van je maaltijd in de gaten moet houden. Wij helpen je hoe je de broccoli perfect beetgaar kookt. Zo wordt broccoli koken voor jou een fluitje van een cent.

Bereidingstijd voor het koken van broccoli

Het koken van broccoli kost relatief weinig tijd in vergelijking met andere soorten groentes, zoals boerenkool en rode bieten. Bij het bereiden van broccoli is het met name belangrijk erop te letten dat de groente niet te lang kookt. De tijd van het  koken van broccoli kost ongeveer 3 tot 5 minuutjes, afhankelijk van de grootte van de stukjes. Belangrijk hierbij is om het water eerst aan de kook te hebben voordat je de broccoli toevoegt. Immers, niet elke pan brengt het water even snel aan de kook. Voeg je de broccoli direct toe, nog voordat het water kookt, dan is de kans groter dat de broccoli te kort of te lang kookt. Dit zou natuurlijk zonde zijn.

Hoe kook je broccoli

Zeker weten dat je broccoli goed bereidt? Volg dan de volgende stappen en je weet zeker dat jouw broccoli voortaan een succes is:

  1. Breng een ruime pan met water aan de kook en snijd ondertussen de broccoli (inclusief stronk) in gelijke stukjes.
  2. Voeg als het water kook de stukjes broccoli toe aan het kokende water en voeg indien gewenst een snufje zout toe.
  3. Doe het deksel op de pan en kook de broccoli in 3 tot 5 minuten gaar. Blijf af en toe doorroeren.
  4. Prik na 3 minuten met een vork in een dikker stukje broccoli. Gaat dit gemakkelijk? Dan is de broccoli beetgaar en kan je deze afgieten en serveren. Natuurlijk kan je om te testen ook een stukje nemen en deze proeven, maar let hierbij op dat dit erg heet kan zijn. Is het stukje nog hard en gaat het prikken niet gemakkelijk? Dan moet de broccoli verder koken. Test dan elke 30 seconden of de broccoli al gaar is. Zo weet je zeker dat deze nooit te lang kookt.

Zoals je ziet is broccoli maken niet heel lastig op het moment dat je de tijd goed in de gaten houdt. Zet dan ook altijd een kookwekker bij het bereiden van broccoli.Op die manier hou je altijd de goede tijd aan voor het koken van broccoli.

Andere manieren van broccoli klaarmaken

Naast broccoli koken, zijn er natuurlijk nog tal van andere manieren om broccoli te bereiden. Zo kan je broccoli ook wokken of roerbakken, stomen, stoven of in de oven bereiden. Een andere, lekkere manier om broccoli te bereiden is er broccolisoep van te maken. Voor sommige van deze manieren is het nodig de broccoli eerst kort te koken om ervoor te zorgen dat deze helemaal gaar is op het moment van opdienen.

broccoli koken

Voedingswaarde broccoli per 100 gram:

Kcal: 33
Koolhydraten: 7,0g
Waarvan suikers: 1,7g
Waarvan voedingsvezels: 2,6g
Eiwitten: 2,8g
Vetten: 0,4g
Waarvan verzadigd: 0,0g

Menu