Pompoen koken

Stappenplan pompoen koken:

  1. Maak de pompoen schoon door deze te wassen, verticaal doormidden te snijden en de pitten en massa met zaadlijsten weg te snijden
  2. Snij de pompoen in kleinere stukken, verwijder eventueel de schil, en snij de pompoen in gelijke blokjes
  3. Gooi de pompoenblokjes in een pan, zet deze net aan onder water en voeg een snufje zout toe
  4. Breng de pan met pompoen aan de kook en laat de pompoen voor 10 tot 25 minuten zachtjes doorkoken
  5. Kan je met een vork gemakkelijk in de pompoen prikken, dan is deze gaar
  6. Giet de pompoen af en serveer deze of verwerk de pompoen verder in een gerecht

Het maken van pompoen klinkt als een heel karwei, met name door de enorme grote pompoenen waar je in het nieuws wel eens over hoort. Het koken van pompoen is echter helemaal niet zo lastig en deze smakelijke vrucht wordt dan ook steeds vaker gebruikt in diverse gerechten. Pompoensoep is één van de populairdere gerechten om te maken met deze mooie vruchtgroente. Er zijn echter nog vele andere gerechten waarbij deze groente tot zijn recht komt.

Hoewel de gewone pompoen in Nederland het meest populair is, zijn er verschillende soorten pompoenen die vaak een veel rijkere smaak hebben. Onder andere de oranje hokkaido, flespompoen, kabocha en muskaatpompoen zijn een aantal van deze pompoensoorten. Bij het koken van pompoen raden wij vooral aan de kabocha en hokkaido aan om gebruiken, al kan de muskaatpompoen ook zeker. Deze is echter beter gebruiken voor een mooie pompoensoep, evenals de gewone pompoen. De vollere smaak van de kabocha en hokkaido komen namelijk beter tot hun recht met koken. Echter, voordat we je uitleggen hoe je de pompoen moet koken, leggen we je uit hoe je deze moet schillen, schoonmaken en snijden.

Voor het koken van pompoen: de voorbereiding

Dit is voor veel mensen vaak het grootste struikelblok bij het bereiden van pompoen. Hoe krijg je zo’n pompoen toch goed in de pan. Begin met het schoonmaken van de pompoen. Dit doe je door de pompoen onder de kraan te wassen. Vervolgens snijd je de pompoen verticaal door de helft. Dan haal je met een lepel de pitten en massa met zaadlijsten weg. Vervolgens snij je de pompoen in kleinere stukken die makkelijker te verwerken zijn.

Mocht je de pompoen willen schillen, dan is dit de volgende stap. Dit is echter niet per se nodig, omdat de schil tijdens het koken vaak erg zacht wordt en de schil veelal erg dun is. Toch houden sommige mensen niet van deze schil en dan kan je die er op dit moment afhalen. Snij van de kleinere stukjes pompoen gemakkelijk de schil af, eventueel met een dunschiller. Tot slot snijd je van de kleinere stukjes pompoen gelijke blokjes en de pompoen is klaar om te worden gekookt.

De pompoen koken

Om de pompoen te koken stop je de gelijke blokjes in een pan. Deze giet je vol met water totdat de blokjes net aan onder water staan. Gooi er een snufje zout bij en zet de pan op het vuur. Breng de pan water met pompoen aan de kook. Zet het vuur vervolgens zacht en laat de pompoen tussen de 10 en 25 minuten zachtjes doorkoken. Het ruime verschil in kooktijd zit het hem in de verschillende pompoensoorten en de grootte van de blokjes. Op het moment dat je met een vork gemakkelijk in de pompoenblokjes kan prikken, zijn deze gaar. Giet de pompoen af en laat deze even kort uitlekken. Vervolgens kan je de pompoen mooi serveren of eventueel verder verwerken.

De pompoen op andere manieren bereiden

Naast het koken van de pompoen, kan je deze ook op andere manieren bereiden. Zo kan je er een mooie, volle pompoensoep van maken. Hiervoor zijn de gewone pompoen en de muskaatpompoen zeer geschikt. Daarnaast kan je pompoen ook bereiden in een grillpan of op de barbecue. Ook is het bakken van pompoen en het roerbakken of wokken een populaire bereidingsmethode. Tot slot is pompoen een groente die ideaal is om te stomen of in de oven klaar te maken. Kortom, de pompoen is ideaal om zeer veel verschillende kanten mee op te kunnen.

pompoen koken

Voedingswaarde pompoen per 100 gram:

Kcal: 26
Koolhydraten: 7,0g
Waarvan suikers: 2,8g
Waarvan voedingsvezels: 0,5g
Eiwitten: 1,0g
Vetten: 0,1g
Waarvan verzadigd: 0,1g

Menu