1. Home
  2. Groente
  3. Bloemkool

Bloemkool koken en andere manieren van bereiden

Bloemkool koken is de meest gebruikte manier om deze koolsoort te bereiden, maar er zijn nog veel meer manieren waarop dit kan. Daarbij kan je ervoor kiezen om de bloemkool in zijn geheel te koken of om de bloemkoolroosjes apart te koken.

Dat bloemkool één van de meest populaire groentes in de keuken is, is niet vreemd. Doordat je er zoveel kanten mee op kan, verveeld de groente niet snel. Daarbij is het ook hartstikke gezond. In dit artikel leggen we je alles uit over hoe bloemkool te koken, maar ook andere manieren van bereiding. Denk aan bakken, stoven of grillen ervan.

bloemkool

Bloemkool koken in het kort

Snel aan de slag met bloemkool koken? Wij hebben het makkelijk voor je gemaakt. Zie hieronder kort de verschillende stappen voor het koken van bloemkool:

  1. Maak de bloemkool schoon door de bladeren te verwijderen en het dikke gedeelte van de stronk af te snijden;
  2. Was de bloemkool met koud water en snij indien gewenst de bloemkool in gelijke stukjes;
  3. Breng een dun laagje water met zout aan de kook;
  4. Doe de bloemkool in de zijn geheel of in stukjes in de pan om deze te koken. Een hele bloemkool moet 8 tot 10 minuten koken, bloemkoolroosjes mogen 5 tot 8 minuten koken;
  5. Giet de bloemkool af als je er gemakkelijk met een vork in kan prikken en de bloemkool blijft hangen;
  6. Serveer de gekookte bloemkool of verwerk deze verder.

Schoonmaken voor het koken van de bloemkool

Voor je de bloemkool kan gaan bereiden moet je deze eerst schoonmaken en snijden. Als eerste verwijder je de bladeren van de bloemkool en snij je het dikke gedeelte van de stronk af. Je kan de stronk ook eten, maar dan moet je eerst de schil ervan verwijderen. Indien je de bloemkool in zijn geheel wil opdienen, dan is het alleen een kwestie van de groente wassen met koud water. Hiermee verwijder je onder meer de aarde van de bloemkool. Vervolgens kun je de bloemkool koken.

Wil je de bloemkool liever in stukjes (roosjes) eten? Dan snij je de bloemkool en de stam in zo gelijk mogelijke stukken. Dit is van belang zodat tijdens het bereiden van de bloemkool dit zo gelijkmatig mogelijk gebeurt. Nu kan je ben je klaar om de bloemkoolroosjes te koken.

Tijd om de bloemkool te koken

Nu je de bloemkool gewassen en gesneden hebt is het tijd om de bloemkool te koken. Je kan dit doen door de bloemkool is zijn geheel of in stukjes klaar te maken. Hoe je de bloemkool ook bereidt, het begint met het opzetten van een pan met water. Zorg er ook in beide gevallen voor dat je de bloemkool niet te lang kookt, er kan dan een nare koolsmaak ontstaan die de groente niet ten goede komt.

Breng om te beginnen met koken een pan water met een snufje zout aan de kook. Benieuwd hoeveel water je nodig hebt om bloemkool te koken? Dit is maar een klein laag je van een centimeter of 2, 3. Op het moment dat het water kookt zet je het vuur wat lager en is het tijd om de bloemkoolroosjes of gehele bloemkool in het water te doen.

De bloemkool in zijn geheel koken

Als je de bloemkool in zijn geheel kookt, zet dan de bloemkool met stronk naar beneden in de pan. Kook vervolgens in 8 tot 10 minuten de bloemkool gaar. Benieuwd of de groente klaar is? Prik er met een vork in om te testen of de bloemkool klaar is om geserveerd te worden. Blijven de dikste stukken van de kool gemakkelijk aan de vork hangen, dan kan je de bloemkool beetgaar opdienen.

Bloemkoolroosjes koken

Kook je liever kleinere bloemkoolroosjes en de stam, dan mag je een kortere kooktijd aanhouden. In 5 tot 8 minuten kook je de bloemkoolroosjes gaar. Net als bij de gehele bloemkool, kan je testen of de bloemkoolroosjes gaar zijn door er met een vork in te prikken. Doe dit bij de dikkere roosjes. Ook hier is het zo dat als de roosjes gemakkelijk aan de vork blijven hangen dat de bloemkool klaar is om opgediend te worden.

Andere manieren van bloemkool bereiden

Naast het koken van bloemkool zijn er tal van andere manieren van bereiden. Misschien is bloemkool wel de meest veelzijdige groente wat dat betreft. Je kan er namelijk alle kanten mee uit. Naast koken kan je bloemkool namelijk ook stomen, stoven, bakken of roerbakken / wokken. Natuurlijk kan je de bloemkool ook in de oven bereiden, maar het is ook mogelijk om de kool te roosteren, grillen of zelfs frituren. Als je kiest voor het maken van een ovenschotel met bloemkool is dit ideaal te combineren met prei of broccoli.

Minder bekende manieren van bloemkool bereiden zijn ook het maken van bloemkoolcouscous, bloemkoolrijst of bloemkoolsoep. Stuk voor stuk allemaal lekkere manieren om bloemkool te maken en ermee te experimenteren.

Voedingswaarde van bloemkool

Kcal: 24
Koolhydraten: 5,0g
Waarvan suikers: 1,9g
Waarvan voedingsvezels: 2,0g
Eiwitten: 1,9g
Vetten: 0,3g
Waarvan verzadigd: 0,1g

Wat gaat goed samen met bloemkool?

Menu