Knolselderij bereiden

  1. De Juiste Kooktijd
  2. Groente
  3. Knolselderij bakken en koken

Knolselderij is een type selderij met een redelijk milde en licht kruidige smaak. De groente wordt veel gebruikt in de erwtensoep. Hoewel dit hartstikke lekker is, kan je veel meer met deze mooie, wat onbekende groente. De knolselderij bereiden is ook helemaal niet zo lastig, al ziet dat er door de vorm van de groente misschien wel zo uit. In de meeste gevallen wordt knolselderij gekookt of gebakken, wij leggen je beide manieren uit.

Wat is knolselderij?

Zoals de naam al zegt is de knolselderij een soort selderij. De knol van deze groente heeft een diameter van zo’n 10 centimeter. De groente is hartstikke gezond, bevat relatief weinig calorieën en heeft een lekkere, karakteristieke smaak. Aan het eind van het jaar wordt de knolselderij geoogst, zo rond oktober / november. De ietwat zoetige smaak van de groente is een lekkere aanvulling op menig gerecht en past dan ook mooi in diverse gerechten. Het blad van dit type selderij is weer vaak terug te vinden in erwtensoep.

Knolselderij bereiden

De knolselderij is redelijk eenvoudig te bereiden, maar voordat je dit kan doen komen er wat snij- en schoonmaakwerkzaamheden bij kijken. Hier komen we zo op. Nadat je de knolselderij hebt gesneden en schoongemaakt, is het tijd om deze te gaan klaarmaken. Dit kan je op verschillende manieren doen, zoals koken of bakken. Wij leggen je beide manieren uit.

De knolselderij schoonmaken en snijden

Zoals gezegd moet je voor je de knolselderij kan bereiden, deze schoonmaken en snijden om bij het vruchtvlees van de groente te komen. Hiermee begin je door de knolselderij goed schoon te borstelen of af te spoelen onder een lopende kraan. Doordat de knol natuurlijk in de aarde groeit, kan er behoorlijk wat aarde op zitten. Als dit allemaal weggespoeld is, is het tijd om de knolselderij te schillen. 

Het makkelijkst is om de schil in één keer van de knolselderij af te snijden met een mes. Doe dit door de knol steeds rond te gaan, totdat alle schil weg is. Het is ook mogelijk om met een dunschiller dit te doen, maar zorg ervoor dat deze stevig is. De schil van de knolselderij kan behoorlijk lastig door te komen zijn. Nadat de knolselderij geschild is, is het tijd om de knolselderij verder te verwerken. 

Snijden van de knol

Nadat de knolselderij schoongemaakt en geschild is, is het tijd om deze te snijden. Voor de meeste gerechten snijd je de knolselderij in blokjes. Afhankelijk van persoonlijke smaak kan je bepalen hoe groot de blokjes kunnen worden. Om de knol te snijden, begin je met de knol door de helft te snijden. Vervolgens snijd je deze helften in gelijke plakken. De plakken snijd je dan gemakkelijk in gelijke blokjes. Tijd om de knolselderij te gaan bereiden!

De knolselderij koken

Knolselderij koken is de meest gebruikte manier om deze knolgroente klaar te maken. Als je de knol hebt schoongemaakt, geschild en gesneden is het tijd om de groente te koken. Hiervoor vul je een pan met de blokjes en deze zet je vervolgens ongeveer halverwege onder water. Meer is niet nodig. Voor het beste resultaat voeg je hier nog een klein scheutje citroensap aan toe. 

Breng om de knolselderij te koken, het water aan de kook op hoog vuur. Als het water kookt, draai je het vuur lager. Zorg er wel voor dat het water blijft koken. Reken in totaal op een kooktijd van 10 tot 15 minuten. Als de knolselderij gekookt is, giet je deze af en is deze klaar om geserveerd te worden.

Knolselderij bakken in de pan

Het bakken van knolselderij is een andere manier om dit type selderij klaar te maken. Begin hiermee door wat olijfolie in een koekenpan die groot genoeg is. In ieder geval zo groot dat de knolselderij blokjes niet te veel tegen elkaar aan liggen. Als de olijfolie verhit is, voeg je de knolselderij toe en zet je het vuur op middelhoog. In zo’n 12 tot 15 minuten bak je de knolselderij mooi gaar. Wil je ze liever goed krokant hebben? Houd dan zo’n 20 minuten baktijd aan.

knolselderij bereiden

Voedingswaarde snijbonen per 100 gram:

Kcal: 38
Koolhydraten: 5g
Waarvan suikers: 0g
Waarvan voedingsvezels: 4,9g
Eiwitten: 2g
Vetten: 0g
Waarvan verzadigd: 0g

Menu