Spitskool koken

  1. De Juiste Kooktijd
  2. Groente
  3. Spitskool koken

Spitskool is een heerlijk sappige koolsoort die zacht van smaak is. De koolsoort is familie van de witte kool en is een echte aanwinst in tal van recepten. Je vindt spitskool dan ook in heel veel keukens terug. Van tal van Europese keuken tot heel veel Oosterse keukens. In Nederland is de meest gebruikte manier van bereiden de spitskool koken, maar je kan er nog veel meer kanten mee op. Zo kan je de spitsvormige groente ook perfect roerbakken, stomen of stoven. De Juiste Kooktijd legt je alles uit wat je moet weten over deze knapperige groente.

Spitskool bereiden

Zoals gezegd kan je deze knapperige groente op tal van manieren bereiden. De spitskool koken is de meest gebruikte en zullen we dan ook als eerste gaan behandelen. Gekookte spitskool is snel klaar te maken en is ideaal om te gebruiken voor een heerlijk Nederlandse “Aardappel, Vlees, Groente”. Naast de spitskool koken kan je deze dus ook roerbakken, stomen of stoven. Natuurlijk leggen we je ook uit hoe je dat moet doen.

Voordat we echter aan de slag kunnen met het bereiden van de spitskool, moeten we de kool schoonmaken en snijden. Dit duurt niet lang, maar moet wel goed gebeuren. Er kan anders nog wat aarde of ander vuil achterblijven en dat zou de smaak van deze sappige kool verpesten.

De spitskool schoonmaken en snijden

Het schoonmaken van de spitskool begint met het verwijderen van de buitenste bladeren. Zeker als deze een beetje beschadigd zijn of niet knapperig aanvoelen moeten deze worden verwijderd. Zien ze er wel goed uit en voelen ze goed knapperig aan, dan kan je ze eventueel ook laten zitten. Was de kool vervolgens onder lopend water goed af om het ergste vuil te verwijderen.

Snijd dan de kool in de lengte door. Vervolgens snijd je elke helft wederom door de helft, zodat je vier kwarten hebt. Heb je echt een flinke kool te pakken, dan kan je er ook voor kiezen om deze in zes stukken te snijden. 

Als je de verschillende stukken hebt, verwijder je de harde stronk van de spitskool. Na het bereiden is dit niet lekker om te eten. Vervolgens snijd je de stukken in dunne reepjes. Gooi deze reepjes in een vergiet en was de kool nog een keer onder lopend water af, zodat de laatste aarde en ander vuil ook weggespoeld worden. Nu ben je klaar om de spitskool te koken of op een andere manier te bereiden.

Spitskool koken

Zoals gezegd is de spitskool koken de meest gebruikte en gemakkelijke manier om deze koolsoort te bereiden. Breng voor het koken van de spitskool een pan met flink wat water aan de kook. Voeg als het water aan de kook is, een snufje zout toe en zet het vuur op een wat lagere stand. Vervolgens gooi je de in reepjes gesneden spitskool erbij. De spitskool kook je nu gedurende 8 tot maximaal 12 minuten. Roer tijdens het koken af en toe in de pan. Giet vervolgens de kool af. Voeg eventueel nog wat zout en peper naar smaak toe en je bent klaar om de kool te serveren met bijvoorbeeld klapstuk en aardappelen.

De gekookte kool in de soep verwerken

Eventueel kan je deze koolsoort ook goed in een soep verwerken, de kooktijd is dan anders. Om de groente in de soep te gebruiken kook je de kool maximaal 7 minuten, omdat deze anders te lang gaart.

Andere manieren van spitskool bereiden

Zoals gezegd kan je deze kool ook op andere manieren bereiden. Hier leggen we je uit hoe je deze groente ook kan roerbakken, stomen of stoven.

Spitskool roerbakken

Hoewel spitskool koken de meest populaire en gebruikte manier is, is roerbakken eigenlijk veel gezonder. Vitamines en andere voedingsstoffen blijven namelijk veel beter behouden.

Om de spitskool te roerbakken verwarm je een scheutje olijfolie in een roerbakpan. Hier gooi je de fijngesneden reepjes bij en in 5 tot 7 minuten roerbak je deze gaar. Eventueel kan je hier nog andere groentes aan toevoegen, zoals paksoi, prei of wortel. Op die manier tover je in korte tijd een heerlijke, voedzame maaltijd op tafel.

Spitskool stomen

Deze koolsoort stomen doe je door de reepjes spitskool in zo’n 15 tot 20 minuten gaar te stomen. Het nadeel van deze bereidingsmethode is dat de kool zeer weinig smaak heeft. Het grote voordeel is dat vitamines enorm goed behouden blijven en het dus een zeer voedzame maaltijd wordt.

Spitskool stoven

Door de kool te stoven creëer je eigenlijk dat wat met stomen niet lukt, smaak. Door de reepjes in olie of bouillon te stoven krijg je een heerlijke smaak. De spitskool stoven doe je in zo’n 10 tot 12 minuten op een laag vuur, waarbij je het deksel op de pan houdt.

spitskool

Voedingswaarde spitskool per 100 gram:

Kcal: 33
Koolhydraten: 4g
Waarvan suikers: 4g
Eiwitten: 3g
Vetten: 0,6g
Waarvan verzadigd: 0,0g
Voedingsvezels: 2,2g

Bron: Voedingswaardetabel.nl

Menu