1. Home
  2. Groentes
  3. Koolrabi

Koolrabi koken en bereiden

Koolrabi is een prachtige groente die helaas niet al te bekend is in Nederland. Hoewel de naam van de groente doet denken dat het een directe verwant is van de koolraap, is dit niet het geval. Koolrabi is namelijk meer verwant aan bijvoorbeeld broccoli en bloemkool. Je kan de knol op verschillende manieren bereiden. Zo kan je de koolrabi koken, maar je kan deze ook (roer)bakken, rauw eten of verwerken in een ovenschotel.

Doordat je koolrabi op zoveel manieren kan bereiden is het een heerlijke om regelmatig mee te variëren. Wij leggen je precies uit hoe je koolrabi moet klaarmaken!

koolrabi-koken

Koolrabi koken in het kort

De koolrabi koken is de meest gebruikte manier van bereiden. Om direct aan de slag te gaan hebben we een stappenplan voor je uitgeschreven. Zo kan je gelijk, stap voor stap, aan de slag met het bereiden ervan. Koolrabi koken doe je zo:

  1. Snijd bladeren en bladstelen weg en spoel de knol goed af;
  2. Schil de knol met een dunschiller of groentemes;
  3. Snijd de groente in blokjes of plakjes, afhankelijk van je voorkeur;
  4. Breng een dun laagje water met een snufje zout aan de kook;
  5. Kook de koolrabi in 10 tot 15 minuten gaar;
  6. Proef of deze gaar is en als deze klaar is, giet je de koolrabi af;
  7. Je kan de koolrabi nu serveren of verder verwerken!

Verkrijgbaarheid van koolrabi

Koolrabi komt in allerlei vormen, maten en kleuren voor. In de supermarkt tref je koolrabi meestal als een zeer lichtgroene knol. De grootte varieert daarbij tussen een vleestomaat en paprika. Daarnaast zijn er ook verschillende soorten koolrabi die zo groot als een watermeloen kunnen worden. Tot slot kan je koolrabi ook tegenkomen met een dieppaarse kleur.

De groente is verkrijgbaar tussen mei en september, maar is in de supermarkt vaak het hele jaar door verkrijgbaar. Hierbij zit er geen onderscheid in de verschillende soorten. Wel is het zo dat als je de beste exemplaren wilt hebben, je het beste voor de wat kleinere varianten kan gaan.

Voor je de koolrabi kan bereiden

Voordat je koolrabi kan koken of op een andere manier kan bereiden, moet je deze schoonmaken en snijden. Gelukkig kost dit allemaal niet veel tijd. Om de koolrabi schoon te maken begin je met het wegsnijden van de bladeren en bladstelen. Vervolgens snijd je een dunne plak van de bovenkant weg en een plak van de onderkant. Deze stukken kunnen namelijk nogal hard zijn.

Spoel dan de knolgroente even kort af onder de lopende kraan om eventueel vuil te verwijderen. Het is dan tijd om de knol te schillen. Gebruik hiervoor een dunschiller of een klein groentemes. Hoewel de groente er erg robuust uitziet, valt dit mee. Het snijden gaat meestal vrij eenvoudig. Uiteindelijk wil je het witte vruchtvlees als enige overhouden.

Nu is het nog één stap voor je de koolrabi kan gaan koken. De groente snijden. Afhankelijk van de manier waarop je de groente gaat bereiden is het, het makkelijkst om deze in (halve) plakken of blokjes te snijden.

Koolrabi bereiden

Koolrabi kan je op verschillende manieren bereiden. De meest gebruikte manier om de groente klaar te maken, is de koolrabi koken. Daarnaast is deze groente ook ideaal om te wokken, bakken of in de oven klaar te maken. Tot slot kan je de groente ook perfect rauw eten.

Koolrabi koken

Voor het koken van koolrabi is niet heel veel nodig. Breng een pan met een dun laagje water aan de kook en voeg hier een snufje zout aan toe. Als het water kookt voeg je de blokjes, plakjes of reepjes toe. In tien tot vijftien minuten kook je de koolrabi gaar. Proef vanaf een minuut of tien of de koolrabi klaar is met koken. Als deze gaar is, giet je de stukjes af. Je kan de koolrabi dan opdienen of verder verwerken, zoals in een stamppot.

Koolrabi wokken

Kleine blokjes van zo’n 2 bij 2 centimeter zijn ideaal om te wokken. Wok de blokjes in een minuut of 5 gaar. Eventueel kan je ervoor kiezen om ze daarna nog te stoven, maar dit is niet per se nodig. Doordat je koolrabi ook rauw kan eten is het niet erg als ze nog lichtelijk rauw zijn. Je kan dit prima eten. Zorg ervoor dat de koolrabi niet te lang wordt gewokt, de blokjes kunnen dan behoorlijk uitdrogen.

Koolrabi bakken

Koolrabi bakken is vrij gemakkelijk om te doen en geeft een lekkere, krokante smaak aan de groente. Snijd ze in kleine blokjes of in de vorm van frietjes. Smelt wat roomboter of verhit wat olijfolie in een koekenpan. Als deze heet is voeg je de blokjes of reepjes koolrabi toe. Deze bak je vervolgens in zo’n 15 à 20 minuten gaar. De koolrabi is klaar als deze een lichtbruine kleur heeft.

Koolrabi in de oven klaarmaken

Zoals de meeste groentes is ook koolrabi perfect om in de oven te bereiden. Wil je de groente los eten, dan kan je deze roosteren. Je kan hiervoor de groente in iets grotere stukken snijden, omdat ze anders snel kunnen uitdrogen. Nadat je ze eerst heel kort kookt, zo’n 8 minuten, kunnen ze daarna de oven in. In ongeveer 30 minuten op 200 graden worden ze heerlijk goudbruin.

Je kan koolrabi in de oven ook perfect gebruiken voor andere gerechten. Denk hierbij aan een ovenschotel met koolrabi of gevulde koolrabi. Deze laatste kan je vergelijken met gevulde paprika of tomaat. Een lekkere twist op bekende recepten. De frisse en zachte smaak lenen zich perfect voor ovengerechten.

Koolrabi rauw eten

Tot slot is koolrabi ook perfect om rauw te eten. De frisse en knapperige smaak en textuur van de groente is ideaal voor tal van gerechten. Zo kan je ervoor kiezen om kool rauw te eten als snack, zoals komkommer of wortel. Snijd de groente dan wat dunner, zoiets als frietjes of de dikte van komkommerschijfjes. Erg lekker met een dipsausje.

Een andere populaire manier om koolrabi rauw te eten is om het te gebruiken in een salade. Koolrabisalade is vrij populair en erg lekker met wat fruit, zoals appel of peer. Ontzettend gezond en lekker met een frisse dressing gebaseerd op yoghurt.

Wat gaat goed samen met koolrabi?

Voedingswaarden van koolrabi

Energie (kcal) 29
Vet
Waarvan verzadigd
0 gram
0 gram
Koolhydraten
Waarvan suikers
4 gram
0 gram
Voedingsvezels 2,5 gram
Eiwit 2 gram

Bron: Voedingswaardetabel.nl

Menu