Sperziebonen koken

  1. De Juiste Kooktijd
  2. Groente
  3. Sperziebonen koken

Oorsprong van de sperzieboon

Sperziebonen zijn een zeer gezonde groente met relatief veel vezelfs en voedingsstoffen. Daarnaast hebben ze ook nog eens weinig calorieën. Ideaal dus voor een gezond en uitgebalanceerd voedingspatroon. De boontjes worden in de volksmond ook wel slabonen of prinsessenbonen genoemd. In enkel geval spreekt men ook van de herenboon en de breekboon.

De peulvrucht komt oorspronkelijk uit Zuid-Amerika. De meest gangbare naam voor deze groente, sperzieboon, is afgeleid van het woord ‘aspergieboontje’. De reden hiervoor is dat de bonen van origine werden opgediend met gesmolten boter en nootmuskaat, net zoals dat gebeurde met asperges. Dit oud-Hollandse recept zie je tegenwoordig niet vaak meer, maar is zeker het proberen waard. Deze manier van sperziebonen bereiden geeft ze veel smaak mee.

Je eet de sperzieboon in nagenoeg elk gerecht in zijn geheel, dit betekent met peul en al. Je hoeft de boontjes dus niet te doppen, zoals dat het geval is bij bijvoorbeeld tuinbonen. Voordat je de verse boontjes gaat koken dien je deze schoon te maken. Dit doe je door de boontjes onder de koude kraan af te spoelen en vervolgens de puntjes van de peul af te halen. Je kan dit doen door ze eraf te snijden of af te breken. Vervolgens kan je boontjes gaan bereiden. In de meeste gevallen moet je  eerst de sperziebonen koken voordat je deze verder gaat bereiden.

De sperziebonen koken

Het koken van sperziebonen is een relatief eenvoudige klus, maar wel een cruciale. Het is namelijk enorm af te raden om sperziebonen rauw te eten. Niet-gekookt bevat deze groente namelijk een licht giftig eiwit. Dit eiwit kan enkel door verhitting onschadelijk gemaakt worden. Dit is ook van belang als je diepgevroren boontjes gaat bereiden. Voor sperziebonen uit pot of blik is dit niet het geval, omdat deze vaak al zijn voorgekookt. Dan is het enkel een kwestie van opwarmen volgens de beschrijving op de verpakking.

De kooktijd van sperziebonen

Zet een pannetje water op het vuur en breng dit aan de kook. Leg vervolgens de peulvruchten in het water en kook deze in 10 tot 15 minuten gaar, zoals aangeraden door het Voedingscentrum. Afhankelijk van je persoonlijke smaak kan dit net iets langer of korter. Hoe langer je de sperziebonen kookt, des te minder “bite” er over blijft . Je kan gemakkelijk testen of de bonen klaar zijn om te serveren. Dit doe je door er met een vork in te prikken of door er eentje uit te pakken en te proeven. Als de sperzieboon niet meer hard aanvoelt en je er makkelijk in kan prikken, dan is deze gaar.

Kook je normaal gesproken met zout? Doe dat nu vooral niet. De peultjes kunnen dan namelijk behoorlijk taai worden. Dit is natuurlijk erg zonde. Laat zout dan ook achterwegen bij het koken van sperziebonen.

Andere manieren van sperziebonen bereiden

Naast het koken van sperziebonen, zijn er natuurlijk nog andere manieren hoe je deze groente kan klaarmaken. Denk hierbij aan wokken/roerbakken, stomen of bereiden in de oven. Kies je ervoor om je boontjes te wokken of roerbakken, dan is het verstandig deze eerst kort te koken. Op die manier zorg je ervoor dat de boontjes een optimale smaak hebben. Het koken van sperziebonen voor het wokken of roerbakken mag iets korter dan normaal gesproken. Een kooktijd van 6 tot 8 minuten is voldoende. Na het kort koken, wok of roerbak je de boontjes samen met de andere groentes in 3 tot 5 minuten gaar.

Stomen van sperziebonen

Een andere manier van bereiden is stomen. In principe is dit zelfs de beste manier om de boontjes klaar te maken. Met stomen zorg je er namelijk voor dat er zoveel mogelijk voedingsstoffen en vitamines bewaard blijven. Stomen kost je iets langer dan gewoon koken, namelijk zo’n 16 tot 20 minuten.

Sperziebonen in de oven bereiden

De sperzieboon is ideaal om te verwerken in een heerlijke ovenschotel. Ga je ze bereiden in de oven? Zorg er dan voor dat je de boontjes eerst gaart. Kort de sperziebonen koken is vaak voldoende. Dit is vergelijkbaar met het voorgaren van de boontjes als je deze gaat wokken. Dit is van belang voor een optimale smaak van de groente. Gaar je de boontjes namelijk niet voor, dan bestaat er de kans dat ze uitdrogen en ze een nare smaak krijgen.

sperziebonen koken

Voedingswaarde sperziebonen per 100 gram:

Kcal: 36
Koolhydraten: 6,0g
Waarvan suikers: 2,4g
Waarvan voedingsvezels: 3,5g
Eiwitten: 2,4g
Vetten: 0,3g
Waarvan verzadigd: 0,0g

Menu