Rabarber koken en bereiden

  1. Maak de rabarber schoon door de onderste, harde stukken en het blad van de rabarber te verwijderen
  2. Snijd de rabarber in gelijkmatige stukken en leg deze in een pan met een zo dun mogelijke laag water
  3. Zet de pan op het vuur en kook de rabarber in zo’n 8 tot 12 minuten gaar
  4. Als de rabarber uit elkaar begint te vallen en zacht is, dan is deze gaar en kan je de groente van het vuur halen
  5. Voeg nu eventueel suiker toe aan de rabarber en verwerk deze verder in een dessert of ander gerecht

Wat is rabarber precies?

Rabarber is een groente die in de Nederlandse keuken vooral gebruikt wordt in desserts en andere zoete gerechten. Hoewel er nog wel eens discussie is of rabarber groente of fruit is, is het toch echt een groente. De reden dat rabarber vaak als fruitsoort wordt gerekend komt door de friszure en licht fruitige smaak van de groente. Ook het feit dat rabarber veel gebruikt wordt in desserts is een reden dat de rode groente als fruit wordt gerekend, maar dit is niet correct.

De groente komt van origine uit Azië waar het groeide op de Aziatische steppen. In deze tijd werd rabarber vaak nog gebruikt als geneesmiddel. Inmiddels weten we wel beter en is de groente een heerlijke basis voor verschillende desserts, zoals cheesecake, crumble en ijs. Combineer je rabarber met aardbeien? Dan heb je een gouden combinatie. De twee vullen elkaar zeer goed aan voor een overheerlijk gerecht. Let bij het bereiden van rabarber erop dat je enkel de rode steel kan eten. De bladeren bevatten het giftige oxaalzuur, wat nierfalen kan veroorzaken.

Rabarber bereiden

Hoewel je rabarber ook rauw kan eten, wordt de groente meestal eerste gekookt voordat deze verder wordt bereidt. Ongeacht of je de rabarber rauw of gekookt gaat verwerken, begint het proces met het schoonmaken van de rabarber.

Het schoonmaken van de rabarber doe je door allereerst de onderste, harde stukken van de rabarber te verwijderen, evenals de bladeren van de groente. Vervolgens spoel je de stengels onder de kraan af. Je bent dan klaar om de groente verder te verwerken en te bereiden. Ga je de rabarber koken? Snijd deze dan eerst in stukken om de rabarber gemakkelijker te verwerken.

De rabarber koken

Als je tijdens het voorbereiden van de rabarber de stengels nog niet in stukken hebt gesneden, doe dit dan nu als eerste. Probeer de stelen in gelijkmatige stukken te snijden voor een gelijkmatig bereidingsproces. Vervolgens kook je deze stukken in een pan met zeer weinig water. Op die manier behoudt je zoveel mogelijk vitamines, smaak en kleur van de rabarber. De kenmerkende rode kleur verlies je anders snel. Doordat rabarber veel vocht bevat, is deze zeer kleine laag water meer dan voldoende. De groente verliest namelijk behoorlijk wat vocht tijdens het koken.

Het koken van de rabarber kost zo’n 8 tot 12 minuten, afhankelijk van de hoeveelheid. Je weet dat de rabarber gaar is op het moment dat deze zacht is en als de stukken uit elkaar beginnen te vallen. Veel mensen vinden rabarber erg zuur en voegen hier graag wat suiker aan toe. Mocht je dit willen, dan is nu het moment. De rabarber is nu goed gekookt en klaar om verder verwerkt te worden in een heerlijk dessert of als onderdeel van een ander gerecht.

Rabarber koken met of zonder suiker

Zoals gezegd kan je rabarber zowel met als zonder suiker koken. Dit is afhankelijk van persoonlijke voorkeur. Rabarber heeft namelijk een vrij zurige smaak. Mocht je hier niet van houden, dan kan je het beste de suiker toevoegen op het moment dat de rabarber zelf gekookt is. Je hebt dan minder suiker nodig om de gewenste zoetheid te creëren. Gebruik je teveel suiker? Dan kan je kenmerkende smaak van de rabarber snel verliezen. Mocht je geen suiker willen gebruiken, maar vind je de smaak van rabarber toch wel erg zuur? Probeer de rabarber dan eens koud te serveren. De zure smaak komt dan minder sterk naar voren.

rabarber koken

Voedingswaarde rabarber per 100 gram:

Kcal: 21
Koolhydraten: 4,5g
Waarvan suikers: 1,1g
Waarvan voedingsvezels: 1,8g
Eiwitten: 0,9g
Vetten: 0,2g
Waarvan verzadigd: 0,1g

Menu