Champignons bereiden

  1. De Juiste Kooktijd
  2. Groente
  3. Champignons bereiden

Hoewel champignons eetbare paddestoelen zijn, en dus schimmels, worden champignons vaak gezien als groenten. Vandaar dat wij champignons ook onder de groentes scharen. Dus op de vraag “zijn champignons groente?” is het antwoord dus officieel gezien nee. 

Ondanks dat champignons officieel geen groente zijn, komen ze terug in tal van gerechten. Je kan champignons dan ook op tal van manieren bereiden, waaronder koken, bakken of wokken. Daarnaast kan je ze ook eventueel rauw eten. Voordat je champignons echter kan bereiden, moet je ze kort schoonmaken en eventueel snijden. Wij leggen je alles stap voor stap uit!

Soorten champignons

In dit artikel leggen we je uit hoe je de witte champignon moet klaarmaken. Dit is de meest bekende en populaire champignon die we in de Nederlandse keuken kennen. De meeste mensen denken bij “de champignon” ook aan deze champignon. Toch zijn er nog meer champignons die ook gewoon eetbaar zijn. De reuzenchampignon is bijvoorbeeld een variant van de gewone, witte champignon. Deze is echter een stuk groter. Een witte champignon is pas een reuzenchampignon op het moment dat de hoed minimaal 5 centimeter is.

Naast deze witte champignon, zijn er nog verschillende andere champignons. Een van de bekendere hiervan is de kastanjechampignon, met een wat meer nootachtige smaak. De grotere variant hiervan wordt vaak de Portabella genoemd. Verder zijn er de Oost-Aziatische shii-take en de oesterzwam.    

Champignons schoonmaken

Voordat je de champignons kan bereiden, moet je deze even schoonmaken. De paddenstoelen kunnen namelijk behoorlijk onder de aarde en ander vuil zitten. Dit wil je natuurlijk niet terugvinden in je maaltijd. Er zijn nogal wat manieren waarop wordt geadviseerd champignons schoon te maken. Zo zegt de één dat dit beter met water kan en de ander zegt dat dit beter zonder water kan. We leggen je zo het verschil uit. Na het schoonmaken kan je ervoor kiezen om de champignons nog op gewenste maat te snijden of heel te laten.

Champignons schoonmaken met of zonder water

Zoals gezegd is er nogal wat discussie over hoe je champignons het beste kan schoonmaken. Zo zeggen veel mensen dat je dit zonder water moet doen, omdat de champignons zich anders volzuigen met water. Zij zeggen dat je champignons droog moet schoonmaken met behulp van bijvoorbeeld een champignonborstel. Mocht deze niet tussen het keukengerei zitten, dan werkt keukenpapier ook goed.

Hoewel ook wij de voorkeur geven aan het schoonmaken van champignons op een droge manier, kan het natuurlijk zo zijn dat je voor je eigen gevoel ze liever wel met water schoonmaakt. Doe dit dan onder een lopende kraan met een kleine straal. Maak ze na het wassen even droog met wat keukenpapier. Dit zorgt ervoor dat het snijden makkelijker gaat. Als je de champignons nat laat, kan het zijn snijden lastiger gaan doordat de paddenstoelen wat glibberig zijn.

Champignons snijden

Je kan champignons op tal van manieren eten én bereiden. Afhankelijk van het gerecht dat je maakt of waar de champignons ingaan, kan je ervoor kiezen om de champignons heel te laten of te snijden. Als je champignons gaat bakken, roerbakken of wokken, dan is het aan te raden om de champignons in plakjes te snijden of in reepjes. Om de champignons in reepjes te snijden, snijd je ze in plakjes en vervolgens nog een keer om er reepjes van te maken.

Eventueel kun je er ook voor kiezen om de steel te van de champignons te verwijderen. Deze steeltjes zijn namelijk niet altijd even lekker. Dit doe je gemakkelijk door de steel met de ene hand vast te pakken en de hoed met de andere. Vervolgens trek je de steel gemakkelijk los door deze recht eruit te trekken.

Kies je ervoor om de champignons in een soep te gebruiken of te koken. Dan is de champignon in kwarten snijden vaak voldoende. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om de champignon helemaal niet te snijden, maar gewoon heel te laten.

Op welke manieren kan je champignons bereiden?

Champignons kan je op tal van manieren bereiden of gewoon rauw eten. Zo kan je champignons bakken, roerbakken of wokken. Daarnaast is het ook heerlijk om champignons in de oven te bereiden. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om champignons te koken. Welke manier je ook kiest, ze zullen zeker een heerlijke toevoeging zijn aan je gerecht. 

Champignons rauw eten

Champignon is een groente die zich perfect leent om rauw te eten. Zo kan je deze rauw als aanvulling op een gerecht gebruiken, maar zijn ze ook heerlijk in salades. Voor salades is het, het lekkerst om de champignons in reepjes te snijden. Wist je dat champignons ook heerlijk zijn om uit het vuistje te eten? Gewoon als gezond en vullend tussendoortje.

Champignons bakken

Het bakken van champignons is de meest gebruikte manier om champignons te bereiden. Niet gek, want ze zijn makkelijk om klaar te maken en ook nog eens heel erg lekker op deze manier. Om champignons te bakken verhit je een klein beetje olie of boter in de pan. Olijfolie wordt hier het vaakst voor gebruikt, omdat de smaak ervan heel goed samengaat met de smaak en textuur van champignons. Als de olie of boter verhit is, voeg je de champignons toe aan de pan. Meestal bak je de champignons gaar tussen de 5 en 10 minuten, afhankelijk van de hoeveelheid. De champignons zijn klaar als ze een lichte, goudbruine kleur hebben. 

Champignons uit de oven

Champignons zijn heerlijk om klaar te maken in de oven. Dit kan op meerdere manieren, bijvoorbeeld als groente naast een mooi stuk vlees of als onderdeel van een ovenschotel. Natuurlijk kan je champignons ook perfect in de oven bereiden als je gevulde champignons wil maken. 

Voor het bereiden van champignons uit de oven is het lastig om een tijd aan te geven, omdat dit behoorlijk afhankelijk is van het recept dat je gebruikt. Zo is de tijd dat champignons de oven in moeten bij gevulde champignons zo’n 10 minuten. Bij geroosterde champignons is dit zo’n 20 minuten en bij gegratineerde champignons is de tijd weer tussen de 5 en 10 minuten. Dit valt dus lastig te zeggen.

Champignons koken

Champignons koken is een bereidingsmethode die minder vaak gebruikt wordt, maar zeker niet minder lekker is. De champignons blijven erg sappig en de smaak blijft ook zo puur mogelijk. Dit komt voornamelijk doordat bij andere manieren van bereiden olie of andere ingrediënten worden gebruikt. Hierdoor verliezen de champignons een deel van hun eigen, pure smaak.

Het koken van de champignons is vrij eenvoudig. Breng een pan water met eventueel een bouillonblokje aan de kook en voeg hier de champignons aan toe. De kooktijd van champignons is afhankelijk van hoe je deze snijdt. Zo kan je er voor kiezen de champignons heel te laten en dus niet te snijden, maar ook kleine blokjes of reepjes zijn mogelijk. Natuurlijk kost het koken van hele champignons meer tijd dan het koken van kleinere stukjes. Afhankelijk van hoe je de champignons kookt, bedraagt de kooktijd tussen de 5 en 10 minuten

Champignons wokken

Het wokken (of roerbakken) van champignons is een ideale manier om ze te combineren met andere groenten, zoals prei of wortel. Bij deze manier van bereiden worden de champignons ook niet heel zacht, maar blijven ze lekker beetgaar. Om de champignons te wokken snijd je ze in kwarten, zodat de smaak goed behouden blijft.

Verhit wat wokolie in de pan op hoog vuur en voeg hier de champignons aan toe. Mocht je ook andere groente gebruiken om te wokken, zorg er dan voor dat je de groentes in de juiste volgorde van bereidingstijd toevoegt. De champignons zijn met maximaal 5 minuten gaar. Deze hoeven dus niet heel lang mee en voegen ze de meeste smaak toe aan het wokgerecht.

champignons bereiden

Voedingswaarde champignons per 100 gram:

Kcal: 28
Koolhydraten: 5g
Waarvan suikers: 2,3g
Waarvan voedingsvezels: 2,2g
Eiwitten: 2,2g
Vetten: 0,5g
Waarvan verzadigd: 0,1g

Menu