Courgette bereiden

  1. De Juiste Kooktijd
  2. Groente
  3. Courgette bereiden

Courgette is een groente waar je tal van kanten mee op kan. Hoewel de groente van zichzelf niet zeer veel smaak heeft, zie je ‘m toch terug in tal van gerechten. Het koken of bakken van courgette is de meest populaire manier om dit neefje van de komkommer te bereiden, maar ook in sauzen en soepen zie je de groente veel terug.

Wat is courgette?

Courgette lijkt in sterke mate op en is nauw verwant aan komkommer. De twee komen dan ook uit dezelfde familie. De groente is een graag geziene gast in de Nederlandse keuken. In tegenstelling tot komkommers, hebben courgettes stevig vruchtvlees. Dit in combinatie met de frisse en neutrale smaak van de groente, maakt het dat je er veel kanten mee op kan in de keuken. Zo kan je courgette koken, maar is het ook heerlijk om de groente te bakken. Daarnaast kan je er nog tal van andere kanten mee op. Zelfs op de barbecue wordt courgette vaak gebruikt. Wij leggen je uit hoe je courgette perfect kookt en bakt.

Voorbereidingen voor het bereiden van courgette

Voordat je courgette gaat koken of bakken, moet je deze even kort schoonmaken. Dit is zo gedaan. Eerst snijd je het kontje weg, deze wordt niet gebruikt. Daarna controleer je de courgette op lelijke, donkere plekjes. Ook die snijd je weg, omdat dit vaak de textuur en smaak verpest tijdens het bereiden. Dan is het nog een kwestie van de courgette kort onder de kraan afspoelen. Hierna hoef je de courgette enkel nog te snijden voor deze de pan in kan. Hoe je dit doet is deels afhankelijk van de manier van bereiden.

De courgette snijden

Hoe je de courgette snijd is grotendeels afhankelijk van de manier van bereiden. Blokjes zijn bijvoorbeeld het makkelijkst om te gebruiken tijdens het koken, bijvoorbeeld als je deze verwerkt in een saus. Ga je de courgette bakken of grillen, dan is het weer ideaal om er plakken van te maken.  

Courgette koken

Courgette koken is één van de manieren waarop je deze groente kan bereiden. Logisch ook, je kan er namelijk zeer veel kanten mee op. Zo kunnen ze bijvoorbeeld heel goed als toevoeging in diverse sauzen bij bijvoorbeeld een lekkere spaghetti of (vegetarische) lasagne.

Voor je de courgette kan koken moet je deze eerst op maat snijden. Het makkelijk is, zoals gezegd, te werken met blokjes. HIervoor snijd je de courgette eerst doormidden. Deze twee helften snijd je vervolgens nog een keer doormidden, zo heb je vier kwarten. Vervolgens snijd je deze kwarten weer tot blokjes van zo’n centimeter per kant. 

Als je de courgette meekookt in een saus, voeg deze dan pas tegen het einde toe. Zo’n 2 tot 5 minuten voor het einde is perfect. De courgette komt dan nog mooi op smaak, terwijl deze niet te zacht of papperig wordt. Gebruik je de courgette als hoofddeel van een gerecht, kook de courgette dan in zo’n 2 tot 5 minuten in een pan met een klein laagje water. 

Courgette bakken of grillen

Hoewel courgette ideaal is om te koken, is het bakken of grillen ervan eigenlijk nog veel lekkerder. Hiervoor snijd je de courgette eerst op de juiste maat. Nadat deze is schoongemaakt, is het tijd te snijden. Als je de courgette gaat bakken of grillen, dan kan je deze het beste in lange, platte repen snijden. Dit doe je door de courgette in 3 of 4 gelijke stukken te snijden in de breedte. Vervolgens pak je een scherp mes en snijd je elk stuk in mooie plakken. Zo’n 1 à 2 centimeter is ideaal.

Je bent nu klaar om deze repen te gaan bereiden. Verhit hiervoor een klein druppeltje olie in een pan of gebruik überhaupt geen olie. Zorg ervoor dat het vuur zo hoog mogelijk staat. Als de pan heet is of de olie verhit, voeg je de plakken courgette per portie toe. Zorg ervoor dat elke plak volledig geraakt wordt door de pan. Bak of grill de courgette per kant zo’n 2 à 2,5 minuut en haal deze weer uit de pan. Op een warm bord blijven ze goed, terwijl je het volgende portie klaarmaakt.

courgette bereiden

Voedingswaarde courgette per 100 gram:

Kcal: 16
Koolhydraten: 3,1g
Waarvan suikers: 2,5g
Waarvan voedingsvezels: 1g
Eiwitten: 1,2g
Vetten: 0,3g
Waarvan verzadigd: 0,1g

Menu