Prei bereiden: koken en bakken

  1. Maak de prei schoon door de taaie en stugge groene stukken af te snijden en de prei onder de kraan af te spoelen
  2. Snijd het onderste, harde stuk weg en snijd de prei in de lengte door de helft
  3. Snijd halve ringetjes van ongeveer een halve tot een hele centimeter en gooi deze in een pan
  4. Zet de prei tot halverwege onder water, voeg hier een snufje zout aan toe en roer het geheel een keer goed door voor je dit op het vuur zet
  5. Breng de prei aan de kook en na een kooktijd van 8 tot 12 minuten is de prei gaar. Je kan deze dan serveren

Prei

Prei is een populaire groente en wordt veel gebruikt in diverse soorten gerechten. De groente is zowel bruikbaar als smaakmaker, vergelijkbaar met ui of knoflook, of als hoofdingrediënt. Als hoofdingrediënt is prei bijvoorbeeld ideaal voor een mooie ovenschotel. De sterke en pittige smaak van de prei zijn vrij kenmerkend en daardoor snel te herkennen.

Prei komt uit dezelfde familie als bieslook, ui en sjalotjes. Andere kruiden en groentes die eindigen op look komen ook uit deze familie, welke zich kenmerkt door de stengels van planten waar de eetbare gedeelte uit bestaan. Prei is het gehele jaar door verkrijgbaar bij de groenteboer en in de supermarkt en komt vaak gewoon uit Nederland. De groente is zowel rauw als gegaard te gebruiken, maar vaak wordt er toch voor gekozen om de prei te garen. Hierdoor wordt de sterke smaak ietwat geminderd.

Prei schoonmaken voor het bereiden

Voordat je prei kan gebruiken moet je deze schoonmaken. Ongeacht of je de groente rauw of gegaard gaat bereiden is het verstandig deze eerst goed te ontdoen van zand en andere vuiligheid die op de stengels kan zijn achtergebleven bij het oogsten. Om de prei schoon te maken snijd je eerst het bovenste, donkergroene deel af. Zorg er in ieder geval voor dat het buitenste blad verwijderd is. Niet al het groene hoeft overigens weggesneden te worden, enkel het stuk dat vrij stug en taai is. De rest kan je gewoon verwerken.

Indien gewenst kan je de prei nu even kort onder de kraan afspoelen om het laatste vuil te verwijderen. Let er hierbij op dat je tussen de bladeren extra goed spoelt, omdat hier vaak het meeste vuil blijft hangen. Snijd dan nog het onderste, harde stukje van de prei weg (ongeveer een halve tot één centimeter) en je bent klaar om te prei te gaan bereiden.

De prei bereiden

Afhankelijk van het gerecht dat je gaat maken is het meestal het makkelijkst om de prei eerst door de helft te snijden in de lengte. Vervolgens snijd je de groente in halve ringetjes van ongeveer een halve tot een hele centimeter.

Als je een salade gaat maken ben je nu klaar. Je voegt de ringetjes toe in de kom en je kan deze serveren. Echter zal je voor de meeste gerechten de prei eerst garen door deze te koken of te bakken. Wij leggen je beide manieren uit hoe je de prei klaar kan maken.

Prei koken

Om de prei te koken gooi je de ringetjes in een pan en deze zet je tot halverwege onder water. Voeg hier een snufje zout aan toe en roer het geheel even goed door elkaar. Doordat prei uit behoorlijk wat vocht bestaat, heb je niet meer water nodig. Zet de pan met water en prei op het vuur en breng dit aan de kook. Na zo’n 8 tot 12 minuten koken is de prei gaar. Giet deze goed af en laat deze nog even uitlekken. Doe je dit niet, dan kan je door het vele vocht van de prei een vrij waterig geheel krijgen. De prei is nu gaar en klaar om geserveerd te worden. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om deze verder te verwerken, bijvoorbeeld in een pasta.

Prei bakken

Naast dat je de prei kan koken, is het ook mogelijk deze te bakken. Hiervoor verhit je een scheutje olie in een koekenpan. Olijfolie is hier erg geschikt voor. Als de olie goed heet is voeg je de prei toe en bak je deze terwijl je regelmatig blijft roeren. Als de prei knapperig wordt, te herkennen aan een (licht) bruine kleur, dan is deze klaar om van het vuur af te halen. Je kan de prei dan serveren of eventueel nog verder verwerken.

prei koken

Voedingswaarde prei per 100 gram:

Kcal: 60
Koolhydraten: 14g
Waarvan suikers: 3,9g
Waarvan voedingsvezels: 1,8g
Eiwitten: 1,5g
Vetten: 0,3g
Waarvan verzadigd: 0,0g

Menu