1. Home
  2. Rijst, pasta en granen
  3. Couscous

Couscous koken

Couscous is een graanproduct dat steeds populairder wordt. Niet gek ook, couscous koken is vrij gemakkelijk, maar ook het wellen ervan kost niet veel tijd. Het vorm dan ook de basis van verschillende gerechten. Daarnaast is couscous ook zeer gezond en bestaat vaak uit tarwemeel, maar er zijn ook varianten met graanvezels. Deze staan ook in de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum!

Couscous wordt gemaakt van durumtarwe, oftewel gries. Deze wordt grof gemalen en hier wordt vervolgens deeg van gemaakt. Van dit deeg worden in een draaitrommel kleine bolletjes gevormd, de couscous die je uiteindelijk kookt. Wij leggen je natuurlijk precies uit hoe je couscous koken moet!

couscous koken

Couscous koken in het kort

Om het je makkelijk te maken hebben we allereerst kort beschreven hoe je couscous moet koken zonder nog enorm de diepte in te gaan. Zo heb je een snel stappenplan waar je mee aan de slag kan:

  1. Weeg de hoeveelheid couscous die je gaat koken af en weeg exact dezelfde hoeveelheid water af. 100 gram couscous staat dus gelijk aan 100 ml water;
  2. Breng het water met één theelepel zout en 1 eetlepel olijfolie aan de kook;
  3. Als het water kookt zet je het vuur op de laagste stand op het kleinste pitje en voeg je de couscous aan het water toe;
  4. Doe het deksel op de pan en laat het geheel zo’n 3 tot 5 minuten staan;
  5. Roer de couscous met een vork of lepel zachtjes los en luchtig en proef of deze goed is. Is de couscous zacht? Dan kan deze van het vuur en worden geserveerd.

De couscous koken op verschillende manieren

Couscous koken kan op meerdere manieren. De meest bekende en ook gemakkelijkste manier is om deze te koken in een normale pan. Deze manier van couscous koken wordt het meest gebruikt in Nederland en hiervoor wordt vaak standaard couscous uit de supermarkt gebruikt. Daarnaast is ook mogelijk om couscous op traditionele wijze te koken. Hiervoor wordt een speciale couscouspan gebruikt. Wij leggen je beide manieren uit.

Couscous koken op de Westerse manier

Als je de couscous op de Westerse manier gaat koken begin je met het afwegen van de hoeveelheid couscous die je gaat koken. Als je dit gedaan hebt, weeg je exact dezelfde hoeveel water ook af. 100 gram couscous staat dus gelijk aan 100 ml water. 1 kilo couscous staat gelijk aan 1 liter water. Breng vervolgens het water zonder de couscous, maar met één theelepel zout en één eetlepel olijfolie aan de kook.

Als het water eenmaal kookt, zet je de pan op het laagste pitje met de laagste stand. Indien mogelijk met een vlamverdeler. Voeg de couscous dan aan het water toe en doe het deksel op de pan. Laat dit in zijn geheel zo’n 3 tot 5 minuten op het vuur staan. Roer vervolgens de couscous met een vork lepel zachtjes los. Proef vervolgens de couscous. Als deze zacht is, dan is de couscous klaar om geserveerd te worden.

Couscous op de traditionele manier koken

Couscous komt van origine uit Noord-Afrika. In diverse Noord-Afrikaanse landen is couscous dan ook het nationale gerecht. Wil je een keer experimenteren in de keuken of de maximale smaak uit een gerecht met couscous halen? Dan is het zeker aan te raden de couscous een keer op de traditionele manier te bereiden, met een speciale couscouspan of stoompan.

Deze manier van bereiden lijkt meer op stomen dan echt koken. De couscouspan, of couscoussière bestaat namelijk uit twee delen. In het ene deel wordt de couscous gegaard en in het andere deel worden de groente er vaak direct bij gestoomd. Hoewel dit meer tijd kost dan koken, is de smaak verrukkelijk.

Als je de couscous op deze manier gaat bereiden begin je met de gewenste hoeveelheid couscous in een schaal of kom te doen. Vervolgens strooi je hier wat zout, olijfolie en water overheen. Niet in overvloed, maar besprenkelen. Meng vervolgens het zout, de olie en het water door de couscous. Het makkelijkst is om dit met je handen te doen. Doe dit wel met beleid, je wil de korrels immers niet platdrukken.

Als je het geheel goed door elkaar gemengd is, giet je de couscous in een couscouspan en stoom je de couscous boven een pan met kokende bouillon of groente, zoals courgette, prei en bloemkool. De keuze is geheel aan jou. Na een minuut of 10 de couscous van het vuur en giet de couscous af. Roer de couscous goed door en schud deze licht op. Je kan de couscous nu serveren.

Voedingswaarde van couscous

Kcal: 112
Koolhydraten: 23g
Waarvan suikers: 0,1g
Waarvan voedingsvezels: 1,4g
Eiwitten: 3,8g
Vetten: 0,2g
Waarvan verzadigd: 0g

Wat gaat goed samen met couscous?

Menu