Quinoa koken en bereiden

Quinoa is een super gezond zaad dat je gemakkelijk kan bereiden en perfect past in veel verschillende gerechten. De meeste mensen koken quinoa, maar de zaden zijn ook prima rauw te eten. Er zijn diverse soorten quinoa beschikbaar, waarbij deze elk een unieke smaak en textuur hebben. Heerlijk om mee te variëren. Daarnaast is quinoa ook ideaal om te gebruiken in diverse recepten en kan je gemakkelijk grotere porties tegelijk maken. Gekookte quinoa is namelijk perfect te bewaren voor langere tijd.

Wat is quinoa?

Quinoa is een zaad dat van origine uit Zuid-Amerika komt, met name rond het Andesgebergte. Hoewel quinoa dus eigenlijk een zaad is, wordt quinoa vaak bereid als een graan, zoals rijst. In de winkel zijn er diverse soorten quinoa te vinden. De meest bekende soort is witte quinoa, maar ook rode en zwarte quinoa zijn verkrijgbaar. Per soort zitten er lichte verschillen in voedingsstoffen, maar vooral in smaak en textuur.

Quinoa is lange tijd aangeprezen als “superfood” en een gezonde substituut voor bijvoorbeeld witte rijst, macaroni of penne. Het is zelfs zo dat quinoa in de nasi wordt gebruikt als vervanger van de rijst. Quinoa bevat namelijk relatief veel eiwitten, vezels en ijzer aan de ene kant en een stuk minder koolhydraten aan de andere kant. 

Quinoa bereiden

In principe zijn er twee manieren om quinoa te eten. Je kan de quinoa rauw eten, maar meestal wordt quinoa gekookt. De bereiding van quinoa is vrij gemakkelijk en verschilt per soort niet heel veel. Eigenlijk kook je quinoa standaard met water, maar op de quinoa meer op smaak te brengen kan je bij het water ook een bouillonblokje toevoegen. Wij leggen je precies uit hoe je de verschillende soorten quinoa moet koken en hoe lang deze moeten, te beginnen bij de meest voorkomende: witte quinoa.

Witte quinoa koken

Als je quinoa gaat maken zal je in de winkel vooral witte quinoa tegenkomen. Dit is, zeker in Nederland, eigenlijk de standaard als het aankomt op quinoa. Voor je daadwerkelijk kan beginnen met koken, moet je de quinoa wassen. Dit doe je door met een fijnmazige vergiet de quinoa te spoelen onder stromend water. Doe dit totdat alle bitterheid aan de buitenkant van de zaadjes weg is, test dit door na het spoelen een zaadje te proeven.

Nadat de quinoa gewassen is, is het tijd om de quinoa te gaan koken. Vul hiervoor een pan met water en de quinoa, waarbij je twee keer zoveel water mag aanhouden als quinoa. De verhouding voor het koken van quinoa is dan ook 1 (quinoa) op 2 (water). Mocht je dus 100 gram quinoa koken, dan heb je 200 milliliter water nodig. 

Breng de pan water met quinoa aan de kook op een middelhoog vuur, maar breng het vuur terug naar een lage stand als het water eenmaal kookt. De kooktijd van quinoa is tussen de 10 en 20 minuten, afhankelijk van de hoeveelheid. De quinoa is klaar als nagenoeg al het water is opgenomen. Haal dan de pan van het vuur en dek de pan af met een deksel. Laat de quinoa dan 5 minuten stomen voor een luchtige structuur. Je bent dan klaar om de quinoa te serveren of verder te verwerken.

Rode quinoa koken

Rode quinoa klaarmaken is vergelijkbaar met de standaard witte quinoa. Het begint met het afmeten van de juiste hoeveelheid rode quinoa die je wilt koken. De hoeveelheid is vergelijkbaar met die van witte quinoa, zo’n 50 tot 70 gram per persoon. Maak de zaden eerst even schoon door ze in een fijne zee grondig af te spoelen onder koud, stromend water. Wrijf hierbij eventueel zachtjes over de zaden met je vingers. Proef na het spoelen één zaadje. Mocht deze bitter smaken, spoel dan nog even door totdat de bitterheid verdwenen is.

Na het spoelen meet je het water af waar je de rode quinoa in gaat koken. De verhouding quinoa ten opzichte van water is hetzelfde als bij witte quinoa, 1 op 2. Giet het water en de quinoa in een pan en breng dit al roerend op een middelhoog vuur aan de kook. Roer hierbij regelmatig. 

Als het water eenmaal kookt, kan het vuur laag en laat je de quinoa nog zo’n 10 tot 20 minuten doorkoken, waarbij je af en toe roert. Eventueel kan je hierbij het deksel op de pan doen. De rode quinoa is gaar op het moment dat de zaden er zacht uitzien en als de buitenrand lichtjes loslaat. Je bent nu klaar om de rode quinoa te serveren of verder te verwerken in een mooi gerecht. 

Zwarte quinoa koken

Zwarte quinoa klaarmaken is nagenoeg hetzelfde als de twee andere soorten, waarbij de smaak en textuur van de zwarte quinoa meer lijken op die van de rode soort dan de witte. De verhouding water en quinoa is ook bij deze soort 1 op 2, waarbij 1 kopje quinoa 2 kopjes water nodig heeft om te koken. Zwarte quinoa dien je ook eerst kort af te spoelen om de bittere smaak te verminderen. 

Na het afspoelen breng je een pan water met de zwarte quinoa aan de kook. Op het moment dat het water kookt, breng je het vuur terug naar een lagere stand en laat je de quinoa zo’n 10 tot 20 minuten doorkoken. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid quinoa die je gaat klaarmaken. Als de quinoa het water heeft geabsorbeerd, kan de pan van het vuur. Vervolgens giet je het overtollige vocht goed af en je kan de zwarte quinoa serveren.

quinoa

Voedingswaarde quiona per 100 gram:

Kcal: 372
Koolhydraten: 60,6g
Waarvan suikers: 1,5g
Waarvan voedingsvezels: 5,3g
Eiwitten: 15,2g
Vetten: 6,5g
Waarvan verzadigd: 1,2g

Menu