Havermout bereiden

Havermout is een populair soort volkoren graan en valt volgens het Voedingscentrum binnen de Schijf van Vijf. De graansoort wordt gemaakt van haverkorrels. Door het knippen en plette van deze korrels, ontstaat havermout zoals je deze in de winkel kan kopen.

De meeste mensen gebruiken havermout bij het ontbijt, vaak in combinatie met zuivel. Zo is havermoutpap een bekend en populair gerecht voor een stevig en voedzaam ontbijt. Echter kan je havermout ook gebruiken in tussendoortjes of als onderdeel van verschillende baksels.

Havermout koken

Havermout wordt vaak gekookt om er havermoutpap van te maken. Dit kan zowel met water als met melk worden gedaan, waarbij havermoutpap met melk vaak de populairste optie is. Wij gaan je twee manieren uitleggen om havermout te koken, traditioneel in een pannetje en in de magnetron. Hierbij gebruiken we steeds melk in de receptuur, maar dit kan je eventueel vervangen voor water.

Havermout koken in de pan

Om havermout te koken in de pan breng je 200 ml melk op een gemiddeld tot middelhoog vuur aan de kook. Deze 200 ml melk is gebaseerd op 50 gram havermout, wil je meer of minder havermout pas dit dan voor jezelf in verhouding aan. Verwarm de melk niet op hoog vuur, de melk kan dan snel gaan schiften en dit is niet lekker. Voeg als de melk kookt al roerend de 50 gram havermout toe, in porties van zo’n 10 gram.

Als je de havermout hebt toegevoegd, draai het vuur op een lage stand. Het geheel laat je zo’n 15 minuten doorkoken terwijl je dit regelmatig doorroert om aanbranden te voorkomen. Eventueel kan je nog een snufje zout toevoegen als je het papje flauw vindt smaken. Laat de pap dan nog even kort wellen en roer het lichtjes los met een scheutje melk. Je kan hier nog wat toppings, zoals wat fruit, chocoladeschaafsel of cacao.

Havermout koken in de magnetron

Naast dat je de havermout in een pannetje kan koken, is het ook mogelijk om de havermout in de magnetron te koken. Dit doe je door de havermout en de melk in dezelfde verhouding als bij het pannetje in een kom te doen, eventueel voorzien van een snufje zout. Dit geheel verwarm je in de magnetron op 600 Watt, waarbij je elke 45 seconden even kort doorroert. Na 3 minuten kan de pap uit de magnetron en roer je deze even los met een scheutje melk.

Havermout bakken

Naast dat je de havermout kan koken, is het ook mogelijk om deze te bakken in verschillende heerlijke recepten. Dit kan zowel in de pan als in de oven. Zo kan je met havermout heerlijke ontbijtmuffins maken, maar ook havermout snackrepen en natuurlijk havermoutkoekjes. Daarnaast kan je ook supergezonde pannenkoekjes van havermout bakken in de pan. Dit combineert heel goed met appel, kaneel en rozijnen. Zo smaken de havermout pannenkoeken net naar appeltaart.

Havermout bakken in de pan voor het ontbijt

Mocht je een keer een twist willen maken op de klassieke havermoutpap? Dan is het lekker om de havermout voor het koken even kort te bakken in de pan. Je roostert dan de havermout en zorgt voor een lekkere bite aan de havermout. Daarnaast komt er ook een nootachtige smaak vrij en wordt de havermout niet zo klef als bij een standaard havermoutpap. Je kan de geroosterde havermout natuurlijk ook direct aan je yoghurt of melk toevoegen.

Ook kan je de havermout bakken in de pan in combinatie met nog een aantal andere ingrediënten voor een homemade granola. Bak deze kort met wat andere noten, granen en zaden die je lekker vindt en je hebt een gezonde en lekkere crunchy granola in een handomdraai. Ideaal voor een goed begin van de dag.

havermout bereiden

Voedingswaarde havermout per 100 gram:

Kcal: 380
Koolhydraten: 62g
Waarvan suikers: 4,5g
Waarvan voedingsvezels: 7,5g
Eiwitten: 13,1g
Vetten: 7g
Waarvan verzadigd: 1g

Menu