Basmati rijst koken

  1. Weeg de hoeveelheid rijst die je wil koken af, gemiddeld genomen 100 gram per persoon
  2. Spoel de rijst nu onder de kraan net zolang totdat het spoelwater helder is
  3. Breng een pan met een ruime hoeveelheid water aan de kook
  4. Op het moment dat het water kookt, voeg je al roerend de basmati rijst toe, eventueel met een snufje zout
  5. In ca. 8 tot 10 minuten kook je de basmati rijst gaar
  6. Giet het water af en laat de rijst nog even in de pan droog stomen met het deksel op driekwart. De basmati rijst is dan klaar om geserveerd te worden

Basmati rijst

In veel Zuid-Aziatische gerechten staat basmati rijst centraal. In bijvoorbeeld Indiase curry’s is de rijst één van de belangrijkste, zo niet het belangrijkste ingrediënt. Dit komt doordat de rijst na het koken niet kleverig en zompig wordt. De rijst blijft stevig en dat maakt hem perfect voor veel verschillende soorten gerechten.

Als je van plan bent met deze rijst te gaan koken, dan kan je de basmati rijst het beste kopen bij een lokale toko. In de supermarkt kan ook, maar let er dan op dat je échte basmati rijst koopt. Let er bij het kopen van de basmati rijst op dat deze licht goudkleurig is en dat de korrel van rijst lang is, dit staat vaak op de verpakking geschreven. Des te langer, des te beter. Daarnaast wordt echt goede basmati rijst verkocht in zakken en niet zoals veel rijst tegenwoordig in plastic.

Wat is basmati rijst?

Basmati rijst is een rijstsoort die van oorsprong uit het grensgebied van India, Pakistan en Nepal afkomstig is. Het overgrote deel van de wereldwijde export van deze rijstsoort is dan ook afkomstig uit deze twee landen. Toch wordt basmati rijst ook veel gebruikt in de Indonesische en Bengaalse keuken. De rijstsoort kenmerkt zich door een lange korrel en intense, licht pittige smaak. Ook heeft basmati rijst een lichte, nootachtige smaak. De smaak is in zekere zin vergelijkbaar met die van pandan rijst.

De naam van deze rijstsoort, basmati, is afgeleid van het woord vasmati, dit betekent in het Sanskriet geurig. Dit merk je ook zeker terug tijdens het bereiden van de rijst. De lekkere geur van de rijst zal je tijdens het koken al doen watertanden.  

Hoe moet je basmati rijst koken?

Basmati rijst koken is relatief eenvoudig en vergelijkbaar met die van andere rijstsoorten. Weeg allereerst de hoeveelheid rijst af die je wil gaan koken. Het makkelijkst is om 100 gram per persoon aan te houden, eventueel 75 gram voor de kleinere eter. Voordat je de rijst daarna kan koken, moet je deze even spoelen. Dit doe je door de rijst te blijven wassen onder de kraan, net zolang tot het water helder is. Vervolgens zet je een pan met een ruime hoeveelheid wat op het vuur en dit breng je aan de kook. Op het moment dat het water kookt is het tijd om de rijst toe te voegen.

Kooktijd van basmati rijst

Als je het water aan de kook hebt gekregen, voeg je al roerend de basmati rijst toe. Vervolgens kan je hier nog een snufje zout aan toevoegen, maar dit is geheel naar eigen smaak. Vervolgens breng je de rijst opnieuw aan de koken terwijl je deze zachtjes omroert. Vervolgens kook je de rijst in zo’n 8 tot 10 minuten gaar op een zacht vuur, terwijl het water blijft koken. Giet hierna het water af en laat de rijst nog even stomen in de pan, waarbij je het deksel driekwart op de pan hebt. Zo blijft de meeste warmte behouden, maar verlies je wel het laatste vocht. De basmati rijst is nu klaar om geserveerd te worden.

basmati rijst koken

Voedingswaarde basmati rijst per 100 gram:

Kcal: 354
Koolhydraten: 78,5g
Waarvan suikers: 0,2g
Waarvan voedingsvezels: 1,3g
Eiwitten: 7,0g
Vetten: 0,6g
Waarvan verzadigd: 0,1g

Menu