Maïs koken

  1. Maak de maïs schoon door de schutbladeren en witte draden van de kolf te verwijderen
  2. Snijd de onderkant van de maïskolf en spoel de kolf kort af onder de kraan
  3. Leg de maïskolven in een ruime pan met water (voeg hier geen zout aan toe!) en breng dit aan de kook
  4. Na 20 tot 25 minuten koken is de maïs gaar. Test dit door er met een vork in te prikken of een korrel te proeven
  5. Giet de maïs af, laat deze kort uitlekken en serveer deze vervolgens

Wat is maïs en welke soort gebruiken we?

Als we het hebben over maïs om te koken of op een andere manier te bereiden, dan hebben we het eigenlijk altijd over suikermaïs. Deze soort is heerlijk om te eten, vooral door de zoete smaak. Hoewel maïs eigenlijk een graansoort is, wordt deze vaak gegeten als groente. De graansoort wordt voor veel verschillende zaken gebruikt en is de basis voor veel producten. Hierdoor wordt het veel vaker gegeten dan we eigenlijk denken. Popcorn en maïzena zijn bijvoorbeeld twee producten die met maïskorrels worden gemaakt.

De suikermaïs die we eigenlijk vooral eten wordt nagenoeg niet in Nederland verbouwd. De maïssoort die je in Nederland nog wel eens ziet groeien is de snijmaïs, welke dient als veevoer. De suikermaïs komt uit warmere landen en veelal vanaf het Amerikaanse continent. Wij gaan je precies vertellen hoe je deze suikermaïs het beste kan bereiden als gehele maïskolf of als korrels. Voor je dit echter kan doen moet je de maïs eerst schoonmaken en klaarmaken voor bereiding.

Maïs klaarmaken om te bereiden

Voordat je de maïs kan koken of bakken, moet je deze kort schoonmaken. Dit doe je door allereerst de bladeren en de draden van de maïskolf te verwijderen. Hiervoor trek je de buitenste bladeren naar beneden. Deze witte draden haal je vervolgens rustig los. Nu is het nog een kwestie van de onderkant van de maïskolf af te snijden en de kolf kort af te spoelen onder de kraan.

Mocht je de maïs als korrels willen koken of bakken, dan is het nu tijd om deze eraf te halen. Dit doe je door met een scherp mes in de lengte van de kolf van boven naar beneden te gaan. Op die manier snijd je de maïskorrels eenvoudig los. Je bent nu klaar om de maïs verder te bereiden.

De maïs bereiden

Om de maïs nu te garen heb je tal van opties. Zo kan je de maïs koken, maar je kan deze ook bakken. Verder is het mogelijk om maïs te grillen op de barbecue, in de oven te bereiden of te stomen. Wij gaan je de eerste twee uitleggen, hoe je de suikermaïs kan koken en hoe je deze kan bakken.

De suikermaïs koken

Maïs koken is de meest gebruikte manier om de graansoort te garen. Om dit te doen zet je de kolf of kolven onder een ruime hoeveelheid water. Afhankelijk van de kolf bedraagt de kooktijd van maïs tussen de 10 en 20 minuten. Mocht je echt een maïskolf hebben met zeer donkere korrels dan kan de kooktijd ook oplopen tot zo’n 25 minuten, dit is echter niet gebruikelijk.

Op het moment dat je de korrels met gemak van de kolf kan halen, is deze gaar. Test dit per kolf dus regelmatig vanaf een minuut of 7. Om te testen of de maïskorrels gaar zijn, kan je ook met een vork in een korrel prikken. Als dit gemakkelijk gaat, is de maïskolf gaar. Let op, gebruik geen zout als je dit normaliter gewend bent. Zout in combinatie met maïs maakt de korrels erg taai, wat vanzelfsprekend de smaak niet ten goede komt.

Als de maïskolven gaar zijn, giet je deze af en laat je ze even uitlekken. Zo kan het overtollige vocht weglopen. Je kan deze nu serveren.

De maïs bakken

Naast het koken van maïs, kan je deze ook bakken. Belangrijk hierbij is dat je dit op een laag vuur doet. Het lekkerste is om een klontje boter in een koekenpan te laten smelten, maar een scheutje olie is ook mogelijk. Als de boter gesmolten is of de olie verhit, leg je maïskolven in de pan. Op een laag vuur bak je deze in zo’n 5 tot 10 minuten beetgaar. Keer de kolven tijdens het bakken regelmatig om. Na het bakken van de maïs kan je deze direct serveren.

mais koken

Voedingswaarde maïs per 100 gram:

Kcal: 85
Koolhydraten: 19g
Waarvan suikers: 3,2g
Waarvan voedingsvezels: 2,7g
Eiwitten: 3,2g
Vetten: 1,2g
Waarvan verzadigd: 0,2g

Menu