1. Home
  2. Rijst, pasta en granen
  3. Maïs

Maïs koken en bereiden

Als we het hebben over maïs koken of bakken, dan hebben we het meestal over suikermaïs. Deze soort is ideaal om te eten vanwege de zoete smaak. Hoewel maïs eigenlijk een graansoort is, zien veel mensen het als een groente. Dit is echter niet correct. Deze graan is de basis van tal van producten, zoals popcorn en maïzena, maar kan ook ideaal gebruikt worden voor bij een gerecht of als onderdeel daarvan.

Voor je kan beginnen met de maïs koken of op een andere manier gaat bereiden, zal je deze moeten gaan schoonmaken en klaarmaken. Dit is zo gedaan. Natuurlijk kan je er ook voor kiezen om maïs uit een potje te kopen, maar de smaak hiervan is vaak een stuk minder. Wij leggen je het allemaal precies uit!

mais koken

Maïs koken in het kort

Voor we je de uitgebreide uitleg geven hoe je maïs moet schoonmaken, koken of op een andere manier kan bereiden, hebben we hieronder kort uitgelegd hoe je maïs moet koken. Zo heb je een eenvoudig stappenplan voor het bereiden ervan. Maïs koken doe je zo:

  1. Maak de maïs schoon door de schutbladeren en witte draden van de kolf te verwijderen;
  2. Snijd de onderkant van de maïskolf en spoel de kolf kort af onder de kraan;
  3. Leg de maïskolven in een ruime pan met water (voeg hier geen zout aan toe!) en breng dit aan de kook;
  4. Na 20 tot 25 minuten koken is de maïs gaar. Test dit door er met een vork in te prikken of een korrel te proeven;
  5. Giet de maïs af, laat deze kort uitlekken en serveer deze vervolgens!

Maïs klaarmaken om te bereiden

Voordat je de maïs kan koken of bakken, moet je deze kort schoonmaken. Dit doe je door allereerst de bladeren en de draden van de maïskolf te verwijderen. Hiervoor trek je de buitenste bladeren naar beneden. Deze witte draden haal je vervolgens rustig los. Nu is het nog een kwestie van de onderkant van de maïskolf af te snijden en de kolf kort af te spoelen onder de kraan.

Mocht je de maïs als korrels willen koken of bakken, dan is het nu tijd om deze eraf te halen. Dit doe je door met een scherp mes in de lengte van de kolf van boven naar beneden te gaan. Op die manier snijd je de maïskorrels eenvoudig los. Je bent nu klaar om de maïs verder te bereiden.

De maïs bereiden

Om de maïs nu te garen heb je tal van opties. Zo kan je de maïs koken, maar je kan deze ook bakken. Verder is het mogelijk om maïs te grillen op de barbecue, in de oven te bereiden of te stomen. Wij gaan je de eerste twee uitleggen, hoe je de suikermaïs kan koken en hoe je deze kan bakken. Heerlijk in combinatie met bijvoorbeeld linzen en kip.

De suikermaïs koken

Maïs koken is de meest gebruikte manier om de graansoort te garen. Om dit te doen zet je de kolf of kolven onder een ruime hoeveelheid water. Afhankelijk van de kolf bedraagt de kooktijd van maïs tussen de 10 en 20 minuten. Mocht je echt een maïskolf hebben met zeer donkere korrels dan kan de kooktijd ook oplopen tot zo’n 25 minuten, dit is echter niet gebruikelijk.

Op het moment dat je de korrels met gemak van de kolf kan halen, is deze gaar. Test dit per kolf dus regelmatig vanaf een minuut of 7. Om te testen of de maïskorrels gaar zijn, kan je ook met een vork in een korrel prikken. Als dit gemakkelijk gaat, is de maïskolf gaar. Let op, gebruik geen zout als je dit normaliter gewend bent. Zout in combinatie met maïs maakt de korrels erg taai, wat vanzelfsprekend de smaak niet ten goede komt.

Als de maïskolven gaar zijn, giet je deze af en laat je ze even uitlekken. Zo kan het overtollige vocht weglopen. Je kan deze nu serveren.

De maïs bakken

Naast het koken van maïs, kan je deze ook bakken. Belangrijk hierbij is dat je dit op een laag vuur doet. Het lekkerste is om een klontje boter in een koekenpan te laten smelten, maar een scheutje olie is ook mogelijk. Als de boter gesmolten is of de olie verhit, leg je maïskolven in de pan. Op een laag vuur bak je deze in zo’n 5 tot 10 minuten beetgaar. Keer de kolven tijdens het bakken regelmatig om. Na het bakken van de maïs kan je deze direct serveren.

Voedingswaarde van maïs

Kcal: 85
Koolhydraten: 19g
Waarvan suikers: 3,2g
Waarvan voedingsvezels: 2,7g
Eiwitten: 3,2g
Vetten: 1,2g
Waarvan verzadigd: 0,2g

Wat gaat goed samen met maïs?

Menu