Bulgur koken

Bulgur is een graanproduct dat veel voorkomt in de Midden-Oosterse en Zuid-Aziatische keuken. Doordat dit graanproduct zo gezond is, is het langzaamaan de wereld aan het veroveren en zien we het ook steeds vaker terug in Nederland. Daarbij is een groot voordeel dat het maken ervan erg gemakkelijk is. Je kan de bulgur koken of wellen. Beide kost zeer weinig moeite. Wij leggen je alles uit over dit opkomende graanproduct.

Wat is bulgur?

Bulgur, of bulgur tarwe, is een graanproduct dat van verschillende soorten granen gemaakt kan zijn. Meestal gaat het hierbij om het gebruik van durumtarwe. Hierbij worden de korrels van de tarwe gestoomd en gedroogd, voordat deze worden gemalen. Het graan is dus als gedeeltelijk voorgekookt. Bulgur wordt in diverse keukens gebruikt, waaronder de Midden-Oosterse en (Zuid)-Aziatische keuken, maar ook steeds meer en vaker in de Europese keukens. 

Aangezien de granen van nature vezelarm, vetarm en caloriearm zijn, wordt het voornamelijk gebruikt in salades, maar het kan ook perfect gebruikt worden in hoofdgerechten. Hierbij is het vergelijkbaar met bijvoorbeeld couscous, rijst of quinoa. De bulgur koken doe je dan ook op een vergelijkbare manier als bij deze producten. Het graanproduct is dan ook zeer geschikt voor bijvoorbeeld een mooie Indiase curry.  

Hoe kan je bulgur bereiden?

In de regel zal je de bulgur koken of wellen. Dit is deels afhankelijk van het recept, vandaar dat wij het makkelijk voor je gemaakt hebben en beide bereidingsmethoden voor je behandelen. De bereiding van de tarwe is vergelijkbaar met die van andere granen, maar ook afhankelijk van het type dat je kiest. Er zijn namelijk diverse soorten bulgur, welke onder te verdelen zijn in twee types: fijnkorrelige bulgur en grove bulgur.

De soorten bulgur

De twee soorten bulgur hebben een diverse bereidingstijd. Fijnkorrelige bulgur kookt sneller dan grove. De textuur van de grove bulgur is echter weer beter om te gebruiken bij een voorgerecht of salade, maar ook in bijvoorbeeld een soep of stoofschotel. Doordat de textuur wat steviger is, komt de smaak van de granen beter terug in gerechten. De kooktijd van grove bulgur is dan wel weer wat langer.

De bulgur koken

De bulgur koken is eigenlijk vrij gemakkelijk. Je begint met het afwegen van de juiste hoeveelheid bulgur en water. Voor het koken van bulgur is de verhouding ongeveer 1,5 tot 2 keer zoveel water als bulgur. Eventueel kan je aan deze verhouding een bouillonblokje toevoegen voor wat extra smaak of een snufje zout. Breng het water (inclusief het eventuele bouillonblokje) aan de kook in een pan.

Op het moment dat het water kookt voeg je de granen toe. Kook het geheel dan nog zo’n 15 minuten. Als de bulgur gaar is, haal je de pan van het vuur en giet je overtollig vocht af. De bulgur is dan klaar om geserveerd te worden of verder te worden gebruikt.

De bulgur wellen

Naast het koken van bulgur, kun je er ook voor kiezen om deze te wellen. Dit is eigenlijk nog gemakkelijker dan koken, maar kost wel wat meer tijd. De verhouding die je hierbij aanhoudt is dezelfde hoeveelheid water op dezelfde hoeveelheid granen. Voor 100 gram bulgur, gebruik je dus 100 ml water. 

Om de bulgur te wellen breng je de benodigde hoeveelheid water aan de kook met bijvoorbeeld een waterkoker. De benodigde hoeveelheid bulgur giet je alvast in een kom. Als het water is gekookt, giet je de granen in de kom erbij. Roer het geheel goed door het laat het voor een uur staan. Roer halverwege nog even kort door. Je kan de kom afdekken met een bord, maar dit is niet per se nodig.

Na een uur is de bulgur klaar. Enkel nog even het overtollige vocht afgieten en de je bent klaar om te serveren of om het natuurlijk te gebruiken in een salade of ander recept.

Bulgur

Voedingswaarde bulgur per 100 gram:

Kcal: 342
Koolhydraten: 76g
Waarvan suikers: 0,4g
Waarvan voedingsvezels: 18g
Eiwitten: 12g
Vetten: 1,3g
Waarvan verzadigd: 0,2g

Menu